Als ondernemer weet je hoe belangrijk het is om online zichtbaar te zijn. Maar wat als je gewoon geen tijd hebt om je social media zelf te beheren? Of als je gewoon niet weet waar je moet beginnen?
Nou, daar komt een social media manager om de hoek kijken. Je hebt vast wel eens gehoord van een social media manager, maar wat doet die nou eigenlijk precies? Laten we dat eens uitpluizen.
Wat is een Social Media Manager?
In de basis is een social media manager iemand die jouw socialmediakanalen beheert. Of dat nu Instagram, LinkedIn, Facebook of TikTok is, deze persoon zorgt ervoor dat jouw merk / bedrijf zich online goed presenteert. Denk aan het ontwikkelen van strategieën, het maken van content, het plannen van berichten, het monitoren van de prestaties en natuurlijk de statistieken analyseren om daar vervolgens de strategie op aan te passen. Kortom, de social media manager is de strategische denker én de creatieveling die zorgt dat jij niet van je social media-accounts afkomt met een brok in je keel.
Waarom heb je een social media specialist nodig?
Nou, misschien wil je zelf wel de sociale media van je bedrijf bijhouden, maar geloof me, dat is niet altijd de beste keuze. Zeker als je geen tijd hebt om het goed te doen, of als je merkt dat het gewoon niet lekker loopt. Een social media manager zorgt voor:
- Consistentie: Je kunt niet elke keer “even snel” iets posten. Een social media manager zorgt voor een doorlopende stroom aan waardevolle content.
- Strategie: Geen idee wat werkt? Geen zorgen, de social media manager maakt een strategie op maat die past bij jouw bedrijf.
- Meer tijd voor je bedrijf: Je hebt een bedrijf te runnen, en social media kan veel tijd en energie kosten. Een social media manager neemt die last van je schouders, zodat jij je kunt focussen op de bedrijfsvoering.
Wat Doet Een Social Media Manager Eigenlijk?
- Strategie Ontwikkelen: Het begint altijd met een goed plan. Een social media manager maakt een plan op basis van jouw doelen, je doelgroep en je merk. Dit plan zorgt ervoor dat alle content die gepost wordt, in lijn is met wat je wilt bereiken. Denk aan meer bekendheid, meer interactie, of uiteindelijk meer klanten.
- Content Creëren: Het draait om het maken van waardevolle content die jouw doelgroep echt aanspreekt. Een social media manager kan een contentshoot organiseren, waarbij hij of zij foto’s en video’s maakt van jou en je bedrijf. Natuurlijk kun je als bedrijf ook zelf beelden aanleveren; de social media manager zorgt er dan voor dat deze foto’s en video’s perfect bewerkt worden, zodat ze naadloos aansluiten bij je social media strategie.
- Copywriting: Een social media manager schrijft teksten die niet alleen perfect passen bij het desbetreffende kanaal, maar ook aansluiten bij de boodschap die je wilt overbrengen. Daarbij wordt altijd rekening gehouden met zowel de tone of voice als met SEO, zodat jouw content niet alleen aanspreekt, maar ook goed gevonden wordt.
- Content Kalender: De social media manager is verantwoordelijk voor het plannen en inplannen van je content, zodat deze op de juiste momenten wordt gepost. Dit betekent dat jij je geen zorgen meer hoeft te maken over wanneer en wat je moet plaatsen. Ze houden rekening met de beste tijden voor je doelgroep en zorgen ervoor dat je content altijd relevant is. Daarnaast worden de juiste mensen en bedrijven getagd om je bereik te vergroten en de zichtbaarheid te verbeteren. Zo wordt alles tot in de puntjes verzorgd, zodat je social media volledig in lijn is met je strategie en doelstellingen.
- Analyseren en Optimaliseren Het werk van een social media manager stopt niet bij het posten van een bericht. Wat goed werkt, moet je vaker doen, en wat niet werkt, moet je aanpassen. Dankzij analytics kunnen we precies zien wat de cijfers zeggen, en dat is waar het verschil wordt gemaakt.
Waarom heb je juist mij nodig?
Als je denkt, “Oké, maar waarom zou ik jou (ja, ik!) als social media manager inhuren?”, dan is het simpel: Ik weet precies hoe het werkt. Van strategie tot uitvoering, van content planning tot content shoots – ik zorg ervoor dat jouw social media niet alleen actief is, maar écht effectief. Ik maak het makkelijker voor je om aanwezig te zijn op social media zonder dat het een tijdrovende taak wordt.